تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۹/۱۰
مناطق آزاد از مزیتها و ظرفیتهای گوناگونی برخوردارند که اگر این ظرفیتها در چارچوب درستی بهکار گرفته شود، میتواند مسیری برای رشد اقتصادی و فرصتی برای توسعه صنعتی، کارآفرینی و نیز گسترش صادرات و جذب سرمایهگذاری خارجی باشد. به همین دلیل اغلب کشورها مناطق آزاد را موتور محرکه اقتصاد میدانند و از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی خود استفاده میکنند. حال باوجود مناطق آزادی که پیرامون ایران واقع شده، توجه به این ظرفیت برای کشور ما نیز میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و ارزشافزوده ایجاد کند.
دارمان در مسیر توسعه دیجیتال جزیره، چگونه اقدام میکند؟
اگرچه دارمان پروژههایی مانند تجهیز کارخانهها به سیستمهای هوشمند را هم با همافزایی با شرکتهای داخل گروه دنبال میکند؛ اما تمرکزمان را بر این گذاشتیم که صرفاً وابسته به گروه فناپ نباشیم و لازم است که سبد محصول و میزان فروشمان را خارج از گروه فناپ نیز تأمین و پشتیبانی کنیم. به همین دلیل یک سری از پروژهها در دست مذاکره است؛ بهعنوانمثال ما با «لینکپ» که ارائهدهنده خدمات یکپارچه هوشمند است، تفاهمنامهای امضا کردیم که بتوانیم خدمات اینترنت اشیا را در کیش گسترش دهیم.
موضوع دیگری که در گروه مالی پاسارگاد داریم «سامانه رزرواسیون خدمات گردشگری» است و آن را با مجموعه سرزمین هوشمند پاد پیش میبریم. این همکاری از اواسط مردادماه عملیاتی شده و در فاز اول بلیطفروشی تمامی کلوبهای تفریحات دریایی کیش روی این پلتفرم آغاز شده است و در گامهای بعدی پرواز و هتل و سایر تفریحات نیز به این سبد اضافه خواهد شد.
دارمان افق بلندتری هم نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. همانطور که در بیانیه مأموریت و چشماندازمان آوردیم، میخواهیم یکی از بازیگران اصلی این صنعت در مناطق آزاد و سپس حوزه خلیج فارس باشیم.
به طور کل وضعیت پروژههای ITدر کیش چطور است؟ آیا به جز فناپ شرکتهای معتبر دیگری هم در کیش حضور دارند که بهعنوان رقیب به آنها نگاه کنید؟
به نظر من کیش ویترین کشور است و یک رقابت بسیار شدیدی بین شرکتهای حوزه پرداخت در این جزیره در جریان است تا سهم بیشتری از این بازار داشته باشند. به بیان دیگر، همه بازیگران اصلی این اکوسیستم بهواسطهٔ علاقهمندی به استفاده از ظرفیتهای کیش، در اینجا پایگاه دارند و خودشان را به معرض نمایش میگذارند. این موضوع در نمایشگاههایی که در کیش برگزار میشود قابل مشاهده است.
بهنظر میرسد تحقق اقتصاد دیجیتال در حوزه گردشگری را بتوان در جزیره کیش پیگیری کرد؟
البته به موضوع اقتصاد دیجیتال در حوزه گردشگری آنطور که باید پرداخته نشده؛ اما مخاطب آن وجود دارد. ما سالی ۳ میلیون نفر گردشگر داخلی در کیش داریم و چه بخواهیم و یا نخواهیم این تعداد برای مفاهیم گردشگری وارد این جزیره میشوند.